Markedsføring uden transformations billeder
Hvis man er træner, træningsentusiast eller bare benytter SoMe, er det svært at undgå transformations billeder. De er ofte brugt som markedsføring for vægttabsforløb eller muskeløgning. Det har efterhånden været en fast del af træningskulturen så længe, at det er blevet en del af normalen. Fra PT Danmarks side vil vi gerne opfordre til, at man genovervejer den praksis. Transformations billeder kan være et effektivt blikfang, men det er forbundet med en række problemer.
For det første er der ingen garanti for, at en klient opnår den transformation, der markedsføres med. Det betyder, at man som træner risikerer at male sig selv op i et hjørne, det er svært at komme ud af. Det kommer hurtigt til at klinge hult for klienten, at resultater ikke er garanteret, når man sælger sig selv på konkrete post-forløb stats.
Derudover er det ret væsentligt at huske på, at mange mennesker kan tabe sig ret markant under et forløb med en træner og kostplan. Det er der sådan set ikke noget underligt i. Med ekstern kontrol (og samvittighed) er det noget nemmere at knytte næverne og holde sig fra fristelser i en periode. Men… Hvad så, når forløbet er slut? Er det retvisende at sælge på et transformations billede, der repræsenterer en meget kortvarig forandring, før de gamle vaner tager over og man tager det tabte (ofte plus moms) på igen? Det lyder måske pessimistisk, men det er realiteten. Der er ingen tvivl om, at langt størstedelen af klienter, der har været igennem et vægttabsforløb tager det tabte på igen, så snart forløbet er slut. Det er simpelthen at faktum. Så, når det nu hænger sådan sammen - er det så i orden, at sælge et midlertidigt resultat, uden at italesætte det som netop det?
Det synes vi ikke, og det er en af grundene til, at vi anbefaler, at man søger væk fra transformations billeder.
For det andet, og måske endnu mere væsentligt, er det ret evident, at et dagligt bombardement med afklædte transformations billeder har en negativ påvirkning af kropsopfattelse i samfundet og i sidste ende folkesundhed.
Selvom det kan virke oplagt at anvende dét blikfang, der har virket for så mange før en selv (eller måske endda tidligere har virket for én selv), er der mange andre effektive måder at markedsføre sine ydelser på. Herunder nævnes blot et par stykker:
Testimonials. At få tilfredse klienter til at skrive en kort beskrivelse af, hvorfor netop deres forløb var så fedt, er effektiv markedsføring. Særligt hvis det kobles på et billede, eller måske endda video, af klienten. Det er altid vigtigt at man gør sig overvejelser om, hvad ens primære målgruppe skal være. Det gælder også, hvis man sælger trænings- og sundhedsydelser. Når man anvender testimonials er det vigtigt, at potentielle klienter kan spejle sig i både klienten og klientens målsætning.
Giv eksempler på din faglighed. At dele små gratis bidder af faglighed ud har været brugt som markedsføring længe før transformations billeder blev en ting. Det er en god måde at opnå tillid fra kommende klienter, og det giver en eventuel salgstale et langt bedre afsæt.
Italesat din målgruppes udfordringer. Hvis du italesætter din målgruppes udfordringer, møder du netop din målgruppe i øjenhøjde. Det er vigtigt at være bevidst om, hvem du henvender dig til. At beskrive hvordan man får gigantiske køller, er ikke en god måde at bygge tillid hos den gennemsnitlige vægttabs klient. At italesætte de udfordringer, og eventuelle løsninger, din målgruppe møder - det kan skabe kontakt.