PT Danmarks guide til Online Coaching
Online trænings- og kostvejledning kommer med nogle særlige udfordringer, hvor nogle af dem er iboende for selve online formatet og andre opstår på grund af dét incitament for skalering som online coaching tilbyder. Disse udfordringer er dog ikke særligt tydelige for trænere/coaches og slet ikke for klienter og derfor har vi udvidet vores etiske charter med en række punkter, hvoraf de 4 herunder nok er de vigtigste i forhold til online coaching. Det er altså punkter man som Registreret personlig træner, kræves/forventes at agere i overensstemmelse med og kan derudover mere overordnet opfattes som absolutte minimumskrav til hvad der er moralsk forsvarlig online træningsvejledning.
1. Klienten skal altid vide hvem de skriver med
Online vejledning foregår ofte på skrift og det kommer jo med den udfordring at man som klient ikke ved hvem man skriver med. Det har nogle online coaches der virkeligt har skaleret deres forretning udnyttet til at få asistenter til at skrive med klienterne i deres eget sted. I flere tilfælde har disse coaches endda instrueret assistenterne i at fastholde klienterne i den tro at det er coachen de skriver med ved ikke at rette klienten, når han/hun kalder assistenten ved coachens navn, ved aktivt at underskrive med coachens navn eller aktivt at forsøge at efterligne coachens sprogbrug. Ingen af disse ting er naturligvis i orden. Der er ikke noget i vejen med at have en større forretning med ansatte vejledere, men klienten skal altid vide hvem de skriver med og den pågældende person skal være at finde på coachens hjemmeside. Det samme gælder eventuelle sælgere.
2. Klienten skal altid vide hvor mange klienter deres coach/assistent har ad gangen
En anden udfordring ved online coaching, som visse coaches har udnyttet, er muligheden for at sælge deres ydelse, som om at den er 100% tilrettet den enkelte person, hvor virkeligheden har været at der er leveret skabelon træningsprogrammer med ganske få, hvis nogen, ændringer. Det er naturligvis en konsekvens ved at have en højt skaleret forretning, hvor hver coach, eller assistent passer for mange klienter til at levere den lovede tilretning.
Der er naturligvis forskel på den grad af personlig tilretning og opmærksomhed en coach eller assistent kan give en klient, hvis han/hun passer 50 og hvis han/hun passer 300 klienter. Derfor bør klienten altid kunne se hvor mange andre klienter der er.
3. Screening for forstyrret spisning
Når man laver kostvejledning, skal man være opmærksom på at kostrestriktioner kan spille ind i eksisterende forstyrret spiseadfærd eller udløse forstyrret spisning i sig selv. Som coach/træner, skal man gøre hvad man kan for ikke at gøre skade på klienter på den måde, både ved at screene klienter, men også holde øje med hvad der sker med dem undervejs. I online formatet er dét sværere, da man ikke kan fange de samme signaler gennem tekst og video, som når man ser klienten fysisk.
Hvis man skal lave nogen som helst form for kostvejledning, skal man screene for forstyrret spisning med validerede spørgeskemaer (det kommer der mere indhold om hvordan man kan gøre i praksis hos PT danmark snart) og hvis man skal lave træningsvejledning skal man lave en form for screening af problemer i bevægeapparatet. Sidstnævnte kan godt være i form af den almindelige samtale og screening med klienten, men man kan også bruge et spørgeskema som f.eks. PAR-Q spørgeskemaet, der bruges meget i USA.
Hvis man har klienter i vægttabsforløb skal man screene løbende i forløbet (f.eks. på månedsbasis) og gerne efter forløbet er slut. Hvis klienten vurderes af have forstyrret spisning ud fra et valideret spørgeskemaet, der måler det, må man ikke opstarte kostvejledning uden at have specialiseret uddannelse i at arbejde med spiseforstyrrelser.
4. Hvis klienten bliver skadet eller udvikler forstyrret spisning undervejs
Hvis klienten udvikler forstyrret spisning i et forløb, hvor der har været kostrestriktioner, skal vedkommende frigøres fra eventuelle bindingsperioder og forløbet skal standses øjeblikkeligt og klienten skal henvises til en specialist i forstyrret spisning eller spiseforstyrrelser.